TOTUS TUUS – MADONNY ŚW. JANA PAWŁA II PRZY SZLAKU „ZŁOTEJ RÓŻY” część 1

W dniu 26.09.2016 r. Parafia pw. św. Wawrzyńca w Radziszowie zwróciła się z oficjalnym pismem do Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w Krakowie o zgodę na rekonstrukcję witraży, które kiedyś zdobiły okna świątyni.

Podjęliśmy ten trud, by kontynuować przywracanie jej piękna, a przede wszystkim uczcić ważne daty historyczne: 300-lecie koronacji Cudownego Obrazu Matki Bożej Częstochowskiej, 100-lecie objawień fatimskich, 15-lecie wizyty papieża Jana Pawła II w Radziszowie oraz błogosławieństwo parafii przez dziś ŚWIĘTEGO JANA PAWŁA II, 100-lecie Odzyskania Niepodległości, 100-lecie Bitwy Warszawskiej (gen. J. Haller parafianin, ochrzczony w tej świątyni) oraz 100. Rocznicę urodzin Jana Pawła II.

Projekty powstały na podstawie wpisów w kronice parafialnej, archiwalnych fotografii, wspomnień najstarszych mieszkańców: „…kościół malował pan Przebindowski, a witraże projektował pan Sichulski”.

Zapis w kronice z dnia 13 sierpnia 1927 roku opisuje wygląd jednego z nich – „Panna Anna Hallerówna sprawiła własnym kosztem witraż przedstawiający Matkę Boską Częstochowską (600 zł)”.

Wizerunki wybrane zostały przez ks. Stanisława Kamionkę i Halinę Wasyl, przy rekonstrukcji całości kompozycji uczestniczyły również panie konserwatorki: Krystyna Sokół –Gujda oraz  Maja Sokół –Augustyńska.

Akceptację przedłożonego projektu od Małopolskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków pana Jana Janczykowskiego otrzymaliśmy w dniu 4. XI. 2016 r.

Na opinię Komisji d.s. Konserwacji Zabytków Kościelnych, Architektury i Sztuki Sakralnej czekaliśmy ponad rok.

W czasie II Wojny Światowej witraże zostały częściowo zniszczone. Uszkodzenia uzupełniane były kolorowymi szybkami (niemającymi nic wspólnego z pierwotną kompozycją), a w czasie konserwacji przeprowadzonej w latach siedemdziesiątych XX w. w ramy wstawiono zwykłe szyby.

Po uzyskaniu wszystkich pozwoleń , witraże według zaakceptowanego projektu wykonał Pan Piotr Ostrowski – Krakowski Zakład Witrażów S.G. Żeleński sp. zoo, z siedzibą w Krakowie przy al. Krasińskiego 23.

Wizyta w tym wyjątkowym miejscu to okazja do odkrycia tajemnicy tworzenia witraży, można tu odwiedzić autentyczną, polską, działającą nieprzerwanie od 1902 r., Pracownię i Muzeum Witrażu.

http://muzeumwitrazu.pl/language

Górne partie okien zdobią medaliony z wizerunkami Matek Boskich związane z pontyfikatem i osobą Jana Pawła II papieża, który odwiedził naszą Parafię 19 sierpnia 2002 roku i pobłogosławił Matkę Boską Anielską – Panią Hallera.

Dolną część tworzy kompozycja skośnych kwadratów.

Witraże wykonane z tzw. szkła katedralnego, pochodzącego z niemieckiej huty w Bawarii. Receptura pigmentów nie zmieniła się tam od połowy XIX wieku.

 

Na ścianie północnej nawy można już zobaczyć:

 

1. Opiekunkę i Matkę Kościoła

„Mater Ecclesiae Totus Tuus”

( „Matka Kościoła Cały Twój”)

Matka Boża z Dzieciątkiem – mozaika na ścianie Pałacu Apostolskiego w Watykanie.

 

Mozaika została ułożona pomiędzy listopadem a grudniem 1981 r., sześć miesięcy po zamachu 8 grudnia 1981 r., w święto Niepokalanego Poczęcia, Jan Paweł II przed modlitwą Anioł Pański pobłogosławił wizerunek maryjny.

Jako model dla tej mozaiki posłużył wizerunek Maryi z Dzieciątkiem, znajdujący się w Bazylice Św. Piotra i noszący nazwę Mater Ecclesiae. Mozaika mierzy ponad 2,5 metra. W podstawie mozaiki przedstawiającej Maryję z Dzieciątkiem umieszczony został herb Jana Pawła II z hasłem Totus Tuus.

 

2. Najświętszą  Maryję Pannę Ostrobramską

Matkę Miłosierdzia

Kult Matki Miłosierdzia z Ostrej Bramy jest ogromny i niezrównany w swej sile. Sięga drugiej połowy XVII w. i wiąże się z obroną murów Wilna. Szczególny rozwój czci Matki Miłosierdzia nastąpił po rozbiorach Polski. W 1993 roku modlił się w kaplicy w Ostrej Bramie św. Jan Paweł II. Ofiarował wtedy Matce Bożej Miłosierdzia złotą różę. Kult Matki Bożej Ostrobramskiej jest ciągle żywy.

Kult Maryi Ostrobramskiej został spopularyzowany po wydaniu poematu „Pan Tadeusz” Adama Mickiewicza.  Podmiot liryczny w inwokacji utworu kieruje słowa do Matki Boskiej Ostrobramskiej, prosząc ją o łaskę powrotu emigrantów do Polski.

 

3 MATKĘ BOSKĄ KATYŃSKĄ

 

Płaskorzeźbę wykonał Stanisław Bałos z Grzechyni na życzenie księdza prałata Zdzisława Peszkowskiego, który przeżył pobyt w obozie w Kozielsku. Płaskorzeźba była używana we wszystkich ważnych uroczystościach upamiętniających śmierć polskich oficerów. Według początkowych informacji miała się znajdować na pokładzie rządowego samolotu Tu-154M i ulec zniszczeniu w katastrofie polskiego samolotu w Smoleńsku w dniu 10 kwietnia 2010 roku.  Później jednak okazało się, iż z niewiadomych przyczyn opiekująca się obrazem nie zabrała go ze sobą w podróż do Smoleńska i obraz nie został zniszczony. Obraz został poświęcony w 1996 roku przez Jana Pawła II, kiedy przyjechała do niego Pielgrzymka Rodzin Katyńskich. Od tej chwili obraz cały czas podróżował z księdzem prałatem Peszkowskim.

Dziękujemy za profesjonalną pomoc, okazane wsparcie i zaangażowanie  w czasochłonnym i skomplikowanym procesie zebrania wszystkich niezbędnych dokumentów, wojewodzie małopolskiemu panu Piotrowi Ćwikowi oraz Wojewódzkiemu Konserwatorowi Zabytków panu Janowi Janczykowskiemu.

                                                                            Tekst; Halina Wasyl

                                                 Fotografie witraży: Jarosław Karasiński